loading...

ژورنال پائیزان

آخرین لیست از 10 جنگنده برتر جهان   انتخاب برترین جنگنده های جهان همواره یکی از پر هیاهو و البته طرفدار ترین مباحث نظامی است که پای تکنولوژی نیز در میان است.بسیاری از مجموعه های معتبر جهانی

آخرین لیست از 10 جنگنده برتر جهان

 

انتخاب برترین جنگنده های جهان همواره یکی از پر هیاهو و البته طرفدار ترین مباحث نظامی است که پای تکنولوژی نیز در میان است.بسیاری از مجموعه های معتبر جهانی همواره در حال بروز رسانی انتخاب خود هستند و از جمله آنها می توان به مجموعه معتبر Military Today و Aircraftcompare اشاره کرد.انتخاب های این مجموعه ها عمدتا بر اساس فناوری های به کار رفته،قابلیت های پناهنکاری،رادار،توانایی انجام عملیات و مانورهای مختلف،تسلیحات قابل حمل،کارنامه،گاها هزینه تولید،موتورها،کامپیوتر و سخت افزار و...مواردی از این دست تنظیم می گردد.

از آنجایی که اینبار مقداری اختلاف نظر در انتخاب های این دو مجموعه دیده می شود،تصمیم به معرفی 10 جنگنده برتر جهان بر اساس هر دو لیست گرفته ایم.به عبارت ساده تر یک میکس از انتخاب های هر دو مجموعه را در این مطلب معرفی خواهیم کرد.با ما همراه باشید.

 

 

 

 

 

به ادامه مطلب رجوع کنید

F-22 Raptor

اولین جنگنده مشترک در تمامی لیست ها،شکارچی درنده آمریکایی است. به اعتقاد بسیاری از فعالان این رشته،F-22 پیشرفته ترین جنگنده جهان است.F-22 یک جنگنده پنهانکار چند منظوره و تولید کشور آمریکا است.این جنگنده از خانواده نسل پنجم است و توان درگیری با اهداف زمینی و هوایی را به صورت همزمان داراست.لاکهید مارتین این جنگنده را در سال 2005 رونمایی کرده و برخی از قابلیت های تخصصی آن همچنان محرمانه است.تا کنون 187 عدد از F-22 ها تولید شده است که به دلیل عدم نیاز به تعداد بیشتر،تولید آن متوقف شده است.(این چیزی است که آمریکا اعلام کرده است و احتمال تولید آن به به صورت سری وجود دارد).آمریکا علاقه چندانی به صادرات این جنگنده ندارد و به جای آن F-35 را به متحدان خود پیشنهاد داده است.حتی پیشنهاد اسرائیل به منظور خرید آن با پاسخ منفی روبرو شده است. در تست های انجام شده،بسیاری از رادارهای هوایی و زمینی جهان قادر به تشخیص این جنگنده نبوده اند و F-22 یک خطر جدی برای دسته های پروازی است.سامانه های بسیار پیشرفته الکترونیکی،کارهای خلبان را بسیار ساده کرده است. این هواپیما اولین تجربه جنگی خود را در سال ۲۰۱۴ در جریان حمله علیه نیروهای داعش در عراق و سوریه به دست آورد. از اف-۲۲ در این حملات برای شلیک بمب‌های هزار پوندی هدایت جی‌پی‌اس به مواضع داعش در نزدیکی سد تشرین استفاده شده اما مأموریت اصلی این هواپیما استفاده از اویونیک پیشرفتهٔ خود برای مأموریت‌های جاسوسی، پایش و مراقبت و شناسایی است. موتورهای بکار رفته در این هواپیما قابلیت کنترل دمای گاز خروجی برای کاهش خط اثر حرارتی دارد که مشابه این تکنولوژی فقط در بمب افکن رادارگریز بی-2 اسپیریت بکار رفته است و حتی جنگنده نسل پنجمی سوخو پک فا هم دارای این تکنولوژی پیچیده نیست.

F/A-18E/F Super Hornet

وئینگ اف/ای-۱۸ئی/اف سوپر هورنت یک جنگنده مافوق صوت و چندمنظوره ناونشین/آفند زمینی است. اف/ای-۱۸ئی مدل تک سرنشینه و اف/ای-۱۸اف مدل دو سرنشینه می‌باشند و این دو مدل، مدلهای بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر اف/ای-۱۸سی و دی هورنت است. این جنگنده توسط شرکت مک‌دانل داگلاس برای نیروی دریایی آمریکا طراحی شده و در سال ۱۹۹۵ اولین پرواز خود را انجام داد. در ۱۹۹۷ پس از ادغام شرکت مک‌دانل داگلاس در بوئینگ وارد خط تولید شده و از ۱۹۹۹ وارد خدمت رسمی در نیروی دریایی ایالات متحده شد. از سال ۲۰۰۶ میلادی با خروج جنگنده رهگیر اف-۱۴ تام‌کت جایگزین این جنگنده شد و در کنار اف-۱۸ هورنت در این نیرو به عنوان جنگنده چندمنظوره نیروی دریایی مشغول به خدمت است. سوپر هورنت می‌تواند ۱۷٫۷۵۰ پاوند (۸۰۳۲ کیلوگرم) مهمات را در ۱۱ مقر خارجی حمل تسلیحات بارگذاری نماید. این جنگنده دارای راداری مخصوص کار در همه نوع شرائط آب و هوایی است که دارای توانایی رهگیری اهداف هوایی و سیستمی جهت افزایش دقت در پرتاب بمبهای عادی یا هدایت شونده‌است. دو محل بارگذاری در نوک بالها، چهار مقر در زیر بالها برای حمل سوخت یا مهمات هوا به زمین و دو مقر در زیر بدنه و نزدیک دماغهٔ هواپیما جهت نصب موشکهای هوا به هوای اسپارو یا غلافهای شناسایی و یک محل در مرکز بدنه برای حمل مخازن سوخت یا تسلیحات هوا به زمین است. ضمن اینکه یک مسلسل ۲۰ میلی متری از نوع M۶۱ A۱ Vulcan در نوک هواپیما تعبیه شده‌است.این جنگنده نسخه توانمند و سریعتر تام کت است.

Dassault Rafale

داسو رافال  هواپیمای جنگنده دوموتوره چندمنظوره فرانسوی است که توسط شرکت هوانوردی داسو طراحی شده و ساخته می‌شود. داسو این هواپیما را جنگنده‌ای همه‌منظوره با قابلیت پنهان‌کاری نسبی توصیف کرده که قادر است همزمان وظایفی همچون برتری هوایی، بمباران اهداف زمینی، شناسایی و مأموریت‌های بازدارندگی اتمی را ایفا کند. نخستین پیش‌نمونه رافال در سال ۱۹۸۶ پرواز کرد اما کاهش بودجه پروژه در پایان جنگ سرد به تأخیر زیاد در اتمام این پروژه منجر شد و نهایتاً این جنگنده در سال ۲۰۰۱ در نیروی هوایی و نیروی دریایی فرانسه عملیاتی شد. اسو رافال در سه مدل تولید می‌شود: مدل B که ۲ کابین است و مخصوص نیروی هوایی، مدل C که تک کابین و باز مخصوص نیروی هوایی است و مدل M که تک کابین و مخصوص نیروی دریایی و ناوهواپیمابر است. رافال مثل نزدیکترین همتای خود یوروفایتر تایفون، جت جنگنده‌ای با بال دلتا، کانارد و بدون دم است اما از یوروفایتر کوچکتر و سبک‌تر و چابک تر است. این جنگنده با توجه به اندازه کوچکش قادر است بدون داشتن بال تاشو بر روی ناوهای هواپیمابر حمل شود. رافال با وجود اندازه کوچک توانایی حمل میزان سنگینی مهمات را دارد. وزن خالی مدل C آن ۹٬۵۰۰ کیلوگرم و وزن مدل M که ناونشین ۱۰٬۱۹۶ کیلوگرم است اما قادر است با حداکثر ۲۲٬۲۰۰ کیلوگرم وزن از زمین برخیزد. ضمن اینکه شرکت داسو امیدوار است این میزان را تا حدود ۲۵ تن ارتقاء دهد. در واقع رافال بدون مهمات و سوخت حدود ۱٫۵ تن از اف-۱۶سی سبک‌تر است اما می‌تواند با ۴٫۵ تن وزن بیشتر از زمین برخیزد. این توانایی باعث می‌شود تا رافال بتواند ۹٫۵ تن انواع بمب و موشک یا سوخت خارجی و ۴٬۷۰۰ کیلوگرم سوخت داخلی را حمل کند. این جت جنگنده بال‌مثلثی با دو مخزن سوخت خارجی رهاشونده قادر است عملیات‌های ضربتی در عمق ۱۸۵۲ کیلومتری خاک دشمن را حتی با داشتن موشک‌های سنگین هوابه‌سطح و موشک‌های هوابه‌هوا به انجام رساند.

Sukhoi Su-35

کمپانی سوخو رقیب اصلی میگ است.SU-35 یک جنگنده پیشرفته روسی است که از وزن نسبتا بالایی برخوردار است.نخستین پرواز این جنگنده به سال 1988 بازمیگردد.در سال 2010 یک خط جدید برای یک نمونه پیشرفته از این جنگنده با نام SU-35S در روسیه افتتاح شد.SU-35 یک جنگنده تک سرنشین و دو موتوره است که از ادوات ارتباطی پیشرفته ایی برخوردار است.SU-35 به کشورهایی مانند برزیل،هند و کره جنوبی پیشنهاد شده است.اطلاعات دقیقی از عملیات های این جنگنده در دست نیست. سوخو-۳۵بی‌ام توسط سازنده آن به عنوان نسل ++۴ هواپیماهای جنگنده طبقه‌بندی شده‌است.

F15 Silent Eagle

اف-۱۵ ایگل (عقاب) جنگنده آمریکایی است که برای برتری هوائی به سفارش دولت آمریکا (برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا و گارد ملی هوائی) طراحی و ساخته شده‌است. این هواپیما را شرکت مک‌دانل-داگلاس که اکنون بخشی از شرکت بوئینگ است می‌ساخت. اف-۱۵ جنگنده اصلی آمریکا برای مراقبت از مرزهای هوائی این کشور است. .عربستان تعداد زیادی از جنگنده های F-15 در انواع مختلف را در اختیار دارد.اسکادران های F-15 عربستان در کنار جنگنده های F-16،نیروی هوایی این کشور را به خوبی مدرن ساخته اند.نسخه سایلنت دارای ویژگی های بسیار زیادی است.برای کاهش سطح مقطع راداری در Silent Eagle برخی از تسلیحات را درون بدنه جاسازی کردند. تمامی مدل های  اف۱۵ دارای یک جایگاه زیر هر بال است  که البته جایگاه سه شعبه  است  ولی یک جایگاه بیشتر در سایلنت ایگل  توان حمل تسلیحات زیر بال را افزایش میدهد. همچنین این جنگنده توان حمل تمامی غلاف های موجود چون اسنایپر،لیتینیگ و همچنین سامانه  تصویر بردار حرارتی  چشم شاهین را دارد . اگر سایلنت  ایگل مجهز به  مخازن سوخت تطبیقی کنار بدنه باشد دارای  برد انتقالی بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر است ولی بدون انها دارای  برد ۳۹۰۰ کیلومتر است.این پرنده به چندین کشور پیشنهاد شد. اول کره جنوبی  و ژاپن بود که هر دو ایگل(ژاپن) و استریک ایگل(کره جنوبی)  را در خدمت داشتند ولی در نهایت  هر دو اف۳۵ را برگزیدند. عربستان نیز این جنگنده را بررسی کرد ولی در نهایت F-15SA نسخه پیشرفته استریک ایگل را انتخاب کرد . در حال حاظر سایلنت  ایگل هیچ سفارشی  ندارد و اگر وضعیت مثل چندین سال پیش ،  پیش رود ممکن است به تاریخ بپیوندد.

F16 Fighting Falcon

این جنگنده تولید کمپانی جنرال داینامیک است و از یک موتور استفاده میکند.کاربردهای F-16 برتری هوایی و رهگیری است.از سال 1976 که تولید F-16 آغاز گشت،بیش از 4500 فروند از آن ساخته شده است.این جنگنده توانایی مناسب برای شرایط آب و هوایی مختلف داشته و در اختیار بیش از 25 کشور جهان است.نمونه های بسیار زیادی از این جنگنده تولید شده است که برخی از آنان مجهز به سامانه های پیشرفته هستند.F-16 یک جنگنده سبک،چند منظوره و ارزان قیمت است.برخی از منابع معتقد هستند که 15% از کل جنگنده های جهان را F-16 ها تشکیل میدهند. نیروی هوایی شاهنشاهی ایران در بین سالهای ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ سفارش خرید ۳۰۰ فروند از این جنگنده را به شرکت جنرال داینامیکس ابلاغ کرد که با موافقت طرف آمریکایی مراحل اولیه این معامله نیز انجام گرفت. ولی بعد از انقلاب این سفارش و تقریبا تمام خریدهای نظامی ایران از آمریکا لغو شد.

MiG-31

میگ-۳۱ ، یک هواپیمای رهگیر مافوق صوت است که توسط شرکت میکویان در شوروی به عنوان جایگزین جنگنده میگ-۲۵ فاکسبت ساخته شد. دفتر طراحی میکویان این جنگنده را بر اساس میگ-۲۵ طراحی کرده‌است. میگ-۳۱ اولین پرواز خود را در سال ۱۹۷۵ انجام داد و از سال ۱۹۸۲ وارد خدمت فعال نظامی در ارتش شوروی شد و تا زمان فروپاشی شوروی، پیشرفته‌ترین هواپیمای رهگیر این کشور بود.  میگ ۳۱ تواناترین هواپیمای رهگیر دفاع هوایی روس‌هاست که قابلیت درگیری هم‌زمان با چندین هدف را دارد. رادار نیرومند زاسلون اس‌بی‌آی-۱۶ مهمترین عامل تاثیرگذاری میگ-۳۱ است که در زمان خود قوی‌ترین رادار جنگنده دنیا محسوب می‌شد. موتور جدید سولویف دی-۳۰اف۶ هم موجب شده بود تا برد عملیاتی و پارامترهای پروازی اصلی این هواپیما در مقایسه با میگ-۲۵ ارتقا پیدا کند. بدنه و بال‌های آن هم از میگ-۲۵ قوی‌تر بود و توانایی پرواز مافوق صوت در ارتفاع پایین را دارد. دو موتور توربوفن دی-۳۰اف۶ با نیروی گشتاور ۱۵۲ کیلونیوتن امکان رسیدن به سرعت ۱٬۲۳ ماخ در ارتفاع پایین و ۲٬۸۳ ماخ در ارتفاع بالا را به این هواپیما می‌دهند. از نظر قوای محرکه امکان گذر از سرعت ۳ ماخ هم برای این هواپیما وجود دارد اما فشار بیش از اندازه‌ای را به موتور و بدنه پروازی وارد می‌کند و به همین جهت در حالت عادی و غیراضطراری نباید هواپیما را به چنین سرعتی رساند. روس‌ها تا سال ۱۹۸۷ بیش از ۱۵۰ فروند میگ-۳۱ را در نقاط مختلف مرزی از آرخانگلسک در شمال غربی کشور گرفته تا خاور دور شوروی مستقر کرده بودند. این هواپیما صرفا برای دفاع هوایی از سرزمین اصلی شوروی طراحی شده بود و ماموریت دیگری ندارد.

F-35

جنگنده F-35 به تازگی بسیار از مشکلات خود را از سر را برداشته است.عمده این مشکلات در زمینه سخت افزار،سیستم عامل و نرم افزار بود.به عنوان مثال می توانید به این لینک رفته و مشکلات برطرف شده این جنگنده گران قیمت را مطالعه نمائید. لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره نسل پنجم است که اکنون تحت آزمایش و توسعه نهایی قرار دارد. اف-۳۵ هواپیمایی پنهان‌کار، تک‌سرنشین و تک‌موتوره است که در وهلهٔ اول برای مأموریت‌های هجومی هوابه‌سطح طراحی شده اما توانایی انجام مأموریت‌های شناسایی و دفاع هوایی را نیز دارد. اف۳۵ سه مدل اصلی دارد: اف-۳۵ ای با توان نشست و برخاست متعارف، اف-۳۵ بی با توان برخاست کوتاه و نشست عمودی و اف-۳۵ سی با توان ناونشینی.  اف-۳۵ نوع توسعه‌یافته هواپیمای ایکس-۳۵ است. ایکس-۳۵ هواپیمایی بود که توسط لاکهید مارتین برای رقابت در پروژه (جنگنده تهاجمی مشترک) (JSF) ساخته شد و توانست بر رقیب خود در این پروژه هواپیمای ایکس-۳۲ شرکت بوئینگ پیروز شود. اف-۳۵ توسط یک تیم صنایع هوافضا به رهبری شرکت لاکهید مارتین طراحی شده و شرکت‌های آمریکایی نورثروپ گرومن و پرت اند ویتنی و بریتانیایی بی‌ای‌ئی سیستمز از شرکای ارشد این پروژه محسوب می‌شوند.  ایالات متحده آمریکا طرح خرید و به‌کارگیری ۲٬۴۵۷ فروند اف-۳۵ را تا سال ۲۰۳۷ دارد. این جنگنده مورد استفاده هر سه واحد نظامی ایالات متحده یعنی نیروی هوایی، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران قرار خواهد گرفت. کلاه خلبانی جنگنده اف-۳۵ به عنوان اولین جنگنده ایست از یک نمایشگر بهره می‌برد این نمایشگر اطلاعاتی که قبلا در نمایشگر هاد وجود داشت را در جلوی دید خلبان نمایش می‌دهد. همچنین تصاویر دید در شب توسط حسگرهای الکترواپتیکی به کلاه خلبان ارسال شده و بر روی آن نمایش داده می‌شود.

Saab JAS 39 Gripen

ساب ۳۹ گریپن (به سوئدی: Saab 39 Gripen) جنگنده چندمنظوره سبک و تک‌موتوره است که توسط شرکت سوئدی ساب سوئد طراحی و تولید گردیده‌است. گریپن (به معنی شیردال) که در ۱۹۸۸ برای اولین بار به پرواز درآمده بود، در سال ۱۹۹۷ به نیروی هوایی سوئد پیوست و جایگزین جنگنده‌های ساب ۳۵ دراکن و ساب ۳۷ ویگن شد. این هواپیما در سال‌های بعد به کشورهای آفریقای جنوبی، تایلند، جمهوری چک و مجارستان هم فروخته شد.  گریپن جت مافوق صوتی با سرعت بیش از دو ماخ است که مثل جنگنده‌های قبلی شرکت ساب از طراحی بال‌مثلثی و بدون دم همراه با کانارد بهره می‌برد. مدل‌های تازه‌تر ساب ۳۹ به تجهیزات سوخت‌گیری هوایی هم مجهز شده‌اند و مدل‌های صادراتی آن سازگاری قابل توجهی با استانداردهای ناتو دارند. این جنگنده از یک موتور ولوو-فلایگموتور نیرو می‌گیرد که از موتور آمریکایی جنرال الکتریک اف۴۰۴ اقتباس شده است. موتوری که در جنگنده‌های اف-۱۸ هورنت هم نصب شده‌است.  نیروی هوایی سوئد به تازگی سفارش خرید جدیدترین مدل گریپن را داده‌است که از یک موتور ارتقایافته با نام اف۴۱۴جی و رادار آرایه فازی فعال بهره می‌برد. در این مدل که با نام سوپر گریپن یا گریپن ان‌جی شناخته می‌شود، ظرفیت سوخت داخلی هواپیما هم به طور قابل توجهی افزایش یافته‌است.

MIG-35

میگ-۳۵ (نامگذاری در ناتو Fulcrum-F) جنگنده چندمنظوره با هدف ایجاد برتری هوایی است که توسط شرکت میکویان گورویچ در روسیه طراحی و ساخته شده است. این هواپیما از ترکیب و ارتقای دو ورژن میگ ۲۹ (MiG-29M/M2 و MiG-29K/KUB) ساخته شده است که آنرا به عنوان یکی از برترین جنگنده‌های نسل ++۴ مطرح کرده است. اولین پیش نمونه این جنگنده بنام MiG-29M2 اصلاح شده مدل اثبات گر تکنولوژی بود، ۱۰ نمونه دیگر تاکنون از این جنگنده ساخته شده است و در حال حاضر در معرض آزمایش‌های گسترده قرار دارد. میگ -۳۵ برای اولین بار بطور رسمی در سطح بین‌المللی در نمایشگاه هوانوردی Aero India ۲۰۰۷ معرفی شد. میگ -۳۵ در ۲ مدل، تک کابین و ۲ کابین ساخته می‌شود که مدل ۲ کابین آن بنام میگ -۳۵ دی نام دارد. این جنگنده تا حد زیادی از نظر آویونیک و سیستم‌های سلاحی بهبود پیدا کرده بویژه رادار جدید (AESA) و همچنین طراحی منحصر به فرد سیستم مکان یاب نوری (OLS) این جنگنده را از سیستم زمینی کنترل رهگیری (GCI) بی‌نیاز کرده و قادر ساخته تا برای ماموریت‌های مختلف به شکل مستقل عمل کند. روسیه ۵ فروند از نسخه آزمایشی این هواپیما را در اختیار دارد این هواپیما جایگزین میگ-۲۹ در ناوگان این کشور خواهد شد. : با توجه به اولین رونمایی این هواپیما در نمایشگاه هوایی ۲۰۰۹ Aero India و برنامه‌های نظامی گسترده میان دو کشور روسیه و هند احتمال دارد که هند یکی از مهمترین خریداران این هواپیما باشد.

شایان ذکر است که جنگنده های منتخب در لیست بر اساس مدل های موجود در خدمت انتخاب شده اند.اینک برترین جنگنده جهان از نظر شما عزیزان کدام است؟

 

 

 

 

 

 

نظــــــر فراموش نشــــــه

علیرضا چوبینه بازدید : 119 دوشنبه 27 خرداد 1398 زمان : 13:59 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات

  • بازیگران زن سینما
  • بازیگران مرد سینما
  • اخبار سینما
  • اخبار
  • فرهنگ و هنر
  • ژورنال لباس زنانه
  • ژورنال لباس مردانه
  • مدلینگ
  • دانلود فیلم و انیمیشن
  • دانلود اهنگ
  • نرم افزار ـ کامپیوتر
  • نرم افزاز ـ موبایل
  • آموزش
  • بازیگران خارجی
  • دنیای حیــــوانات
  • دانلود کتاب - PDF
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1916
  • کل نظرات : 33
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 268
  • آی پی دیروز : 134
  • بازدید امروز : 495
  • باردید دیروز : 351
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 846
  • بازدید ماه : 5,604
  • بازدید سال : 59,379
  • بازدید کلی : 650,448
  • کدهای اختصاصی